#درس_آزاد ✴️نکاتی درمورد شیوه ی نگارش درس آزاد درکتاب…

#درس_آزاد

✴️نکاتی درمورد شیوه ی نگارش درس آزاد

درکتاب فارسی ششم فصل سوم درس 7وفصل پنجم درس 13شامل دروس آزاد می باشند

✴️در قسمت پیشگفتار کتاب صفحه ی 7 مواردی را به عنوان اهداف درس آزاد ذکر کرده است که به نظر بنده قبل از نوشتن این درس توجه به آنها ضروری می باشد
✴️اهداف درس آزاد

1⃣توجه به فرهنگ بومی
2⃣فرصت مناسب برای نوشتن دانش آموزو معلم با کمک هم
3⃣توجه به محتوای فصل و انتخاب موضوع متناسب با آن
4⃣جبران کمبود های احتمالی در تالیف کتاب

✴️بزرگواران نوشتن درس آزاد هم چهارچوب ومعیار مشخصی باید داشته باشد نکته ی اول باید به اسم فصل دقت کنیم این درس در فصل #سوم_ایران_من پس موضوع این درس باید به پاسداری از وطن ،وطن پرستی ،اتّحاد و همبستگی با هم وطنانمان ارتباط داشته باشد واساسی ترین نکته برای شروع انتخاب محتوا و موضوع می باشد بعد از آن برای درس باید عنوانی متناسب با محتوای آن انتخاب کرد

✴️نکته ای دیگر می توان در درس آزاد مدنظر داشت استفاده از زبان مادری دانش آموزان می باشد با توجه به اینکه زبان رسمی کشور فارسی می باشد و مطالب بقیه ی دروس به زبان رسمی هست در این درس و درمناطقی که دو زبانه می باشند می توان درس را با زبانی غیراز زبان رسمی نوشت مثل: کردی،آذری،عربی و………… .

#شیوه_ی _نگارش_درس_آزاد

✴️بزرگواران یکی از اهدافی که کتاب در پیشگفتار ذکر کرده بود دادن فرصت مناسب برای معلم ودانش آموز و حق مشارکت آنان در تالیف کتاب بود پس دقت بفرمایید سعی کنید حتما دانش آموزان را در نوشتن درس آزاد راهنمایی کنید و از نوشتن این درس به صورت شخصی توسط هر دانش آموز یا خودتان پرهیز کنید لطف کنید موضوع درس را قبل از نوشتن آن با دانش آموزان مطرح کنید تا خودشان خارج از مدرسه بتوانند درمورد موضوع مطالعه کنند اما آنچه ضرورت دارد نوشتن درس را درکلاس و به صورت گروهی تمرین کنید

✴️سعی کنید دانش آموزان در گروههای چند نفره و با نظارت خودتان متن درس را در دفتری بنویسند -نوشتن درس به صورت فردی درکتاب توسط دانش آموزان و اینکه هر دانش آموزی متنی را بنویسد جالب نیست بهترین روش انتخاب جملات زیبا از متن های گروهی دانش آموزان و نوشتن یک متن واحد در کتاب می باشد

✴️همکاران بزرگوار و دانش آموزان عزیز سعی کنید برای متن درس آزاد دنبال متنها ونوشته های دیگران در کتاب و اینترنت وگروهها نگردید باور بفرمایید زیباترین جملات همان نوشته های ساده و زیبای ذهن و تخیل دانش آموزان در کلاس می باشد

✴️پس متن درس انتخاب جملات زیبا و ساده ی دانش آموزان در کلاس و نوشتنی متنی واحد درکتاب –
بعداز اتمام متن درس در قسمت درک مطلب بازهم سعی کنید دانش آموزان به صورت گروهی سوالاتی را از درس انتخاب نمایند ودر قسمت درک مطلب بنویسید همکاران بزرگوار پاسخ این سوالات نباید به صورت کتبی ودر کتاب نوشته شود فقط دانش آموزان درک خویش را از متن و سوالات به صورت شفاهی می گویند

#نوشتن_تمرینات_درس_آزاد_در_کتاب_نگارش

✴️در کتاب نگارش سه قسمت برای درس آزاد تعیین کرده است

1⃣املا
2⃣نگارش
3⃣کارگاه نویسندگی

✴️املا-در صفحه ای که مربوط به املا می باشد باید سعی کنیم تمریناتی را بگنجانیم که هدفش تقویت شکل نوشتاری و املایی کلمات باشد البته سعی کنیم تمرینات جوری باشند دانش آموزان برای پاسخ به نوعی دوباره متن درس را مرور کنند

✴️نگارش-تمرینات این قسمت باید بیشتر تقویت نوشتن انشا باشد مثلا کامل کردن متنی ناقص و یا نوشتن چند جمله ی ادبی در باره تصویری و… ..

✴️کارگاه نویسندگی -این قسمت هم بیشتر تقویت قوه ی تخیل دانش آموز به صورت جملات ادبی می باشد و همچنین به روال درسهای دیگر می توان ضرب المثلی را در این بخش گنجاند

✴️دانش آموزان عزیز هم در نوشتن درس آزاد قسمت کتاب نگارش باید مشارکت داشته باشند

“رستمی”

تقویت هوش و استعداد تحلیلی

دیدگاهتان را بنویسید