Ziba Yazdani: ??? بازخورد فرایندی، همان بازخوردهای توصیفی…
Ziba Yazdani:
???
بازخورد فرایندی، همان بازخوردهای توصیفی شناختی و فرا شناختی است که معلم به منظور بهبود روشها و نحوه ی یادگیری و آگاه شدن دانش آموز از ، قوت ها و ضعفهای یادگیری مطالب و مباحث دروس مختلف؛ به دانش آموزان ارائه می نماید.
و دانش آموز با استفاده از این بازخورد های پیوسته، هدفمند متنوع، توصیفی و ساده و قابل فهم پی می برد که در چه وضعیتی قرار دارد و چه فعالیتی را باید انجام دهد ?
لذا معلم با در نظر داشتن اهداف یادگیری و با توجه به سن و سطح درک بچه( دانش اموز) و اوضاع و شرایط خاص روحی و روانی و نوع عملکرد وی ، با استفاده از بازخورد، او را به نتیجه عملکرد خود آگاه می گرداند.
راز این بازخورد در این است…?
بازخورد معلم نقش غذای رشد دهنده را دارد…
بدین معنی که دریافت آن توسط دانش اموز او را یک گام به جلو پیش می راند و او را به خود نظم دهی نزدیک می کند….
یادمان نرود….
بدون دیدن تواناییها و موفقیتهای دانش آموز، انتظار تغییر و اصلاح داشتن تصور بیهوده ای است….
دانش آموز تا احساس خوبی به خود نداشته باشد و موفقیتهای خود را نشناسد و دلگرم و تحریک نشود؛ به انجام فعالیتهای مورد نظر معلم راغب نخواهد شد???
بنابراین
ما در بازخوردها ابتدا سعی می کنیم اعتماد به نفس، حس لیاقت، داشتن کفایت را در دانش آموزان رشد دهیم.
یعنی
جملاتی بکار بریم که تاثیر مثبت خود را بر روان دانش آموز بگذارد
به این منظور بازخوردهای ما باید خالصانه و صادقانه بیان شوند….
اگر دانش آموز احساس کند بازخوردهای ما توام با ریاکاری هست و عبارات غیرواقعی و اغراق آمیز استفاده شده باید قبول کنیم که ندانسته با این عمل، دیواری شدیم جلوی رشد و پیشرفت وی…
به عنوان مثال اگر دانش آموز متوجه شود معلم جمله ی
گلم
خوشگلم
عزیزم
کارت خیلی خوب است
را گرچه کلی و مبهم هستند اما به شکل غیر ارادی و بدون احساس واقعی بر زبان می آورد. نه اینکه انگیزشی در او بیدار نخواهد شد بلکه او را دچار ناراحتی و نا امیدی شدید می کند…
بنابراین
بیاندیشیم…
چه بازخوردی مناسب است؟
چگونه بازخورد ارائه دهیم؟
از کجا بدانیم بازخوردی که ارائه میدهیم مناسب است ؟
و ….
انواع بازخوردها:
?بازخوردهای فرآیندی مجاز
?بازخوردهای مجاز با احتیاط لازم
?بازخوردهای غیر مجاز
?????
دسته اول
بازخوردهای فرآیندی مجاز
عبارتند از هر بازخوردی که خواندن، شنیدن و حس کردن آن برای دانش آموز انگیزاننده باشد??
بازخوردی که به پیشرفتها تاکید دارد، معلم کوچکترین پیشرفت دانش آموز را برجسته می سازد؛ جذاب و قابل درک و دریافت است????
✍این نوع بازخوردها سه ویژگی ( مرحله) مهم را داراست :
1- درآنها پیشرفت و نقاط قوت دانش آموز ، بزرگ نمایی می شود .
2- نقاط ضعف دانش آموز ، با احتیاط بیان می شود.
3- رهنمودهای عملی متناسب با تفاوت های فردی دانش آموز ، ارائه می گردد.
مثال : دختر پر تلاشم! املای درس ….. را خوب نوشته ای .برای بر طرف شدن اشکالات املا پیشنهاد می کنم از روی خط اول تا چهارم درس …. ، یک بار با دقت بنویسی و تشدید کلمات را با مداد رنگی بگذاری.
?? این شیوه بازخورد بویژه برای دانش آموزان ضعیف نقش معجزه آسایی را داراست . مثلاً دانش آموزی که به تعبیری عام شلوغ است وهمواره مزاحمتی برای کلاس دارد همین که درانجام فعالیتی یا … هنجار کلاس را رعایت نمود ، معلم نباید از این فرصت غفلت کند و سریع و به هنگام بازخورد دهد که مثلاً « آفرین دخترم چه خوب و آرام تکلیف را انجام میدهی و … منو خوشحال کردی » . این دقت و ریز بینی معلم به دانش آموز می فهماند که این نوع رفتار چقدر مورد توجه اوست . ☺?
?بازخوردهای مجاز با احتیاط لازم را به دو دسته می توانیم تقسیم کنیم:
?از یاد نمی بریم که هرگز بازخوردها نباید به کلیشه تبدیل شوند .
بازخوردها ی صرفاً انگیزشی باید در شرایطی به دانش آموز ارائه شود که آن ها دارای مشکل و مسئله ی خاصی نباشند و نیازمند ارائه ی راهکار نباشند .
اکثر عبارات منظوم( مثل مثال بالا) را می توان در این گروه از بازخوردها تشویقی انگیزشی قرار داد.?
بازخوردهای فرآیندی غیرمجاز خود به دو دسته تقسیم می شوند :
?دسته اول:
من معلم به اشتباه روی تکالیف و آزمون های دانش آموزان به جای بازخوردهای توصیفی قابل فهم از مقیاس های رتبه ای مانند : خوب ؛ بسیار خوب؛ در حد انتظار و نزدیک به انتظار ، نیازبه تلاش و آموزش بیشترو….استفاده می کنم.
✍ استفاده از این مقیاس جزدرگزارش پیشرفت تحصیلی وابزارهای سنجش مشاهده ای ، غیر مجازمی باشد .
دسته دوم:
آن دسته از بازخوردها که منجر به ایجاد نگرش منفی و تنفر از مدرسه وباوربه ناتوانی در دانش آموزم بشود؛ یا شنیدن و خواندن آنها تهدید آمیزجلوه کند . به عنوان نمونه در این گروه از بازخوردها ، واژگان (( نمی توانی ، همیشه اشتب
———————————————-
سلام.ببخشید دانش آموز پایه ششم که تمام برگه ها رو سفید میده و هنگام پاسخ شفاهی هم ساکته..ولی با گستاخی تمام میگه به هیچ درسی علاقه ندارم چه بازخوردی باید بدیم؟
———————————————-
در نمرات ماهانه به جای نمره،هیچ علامتی نگذارید و در جواب اولیا بگید علاقه ای به ثبت نمره نداشتم.?
———————————————-
??
———————————————-
به نظرم ریشه یابی کنید چرا علاقه نداره. مشکل رو حل کنید نه اینکه نادیده بگیرید
———————————————-
با مدیر دبستان خانواده و مشاور در میون بذارید،
بذارید،تصمیم گیری،با آنها باشه خودتون ودرگیر نکنید
———————————————-
واقعا خانم ناجی عزیزم بعضی مسائل تو کلاس هست که از دست معلم خارجه..چقدر جای مشاوران تو مدارس خالیه..متاسفانه امسال دانش آموز مشکل دار خیلی دارم
———————————————-
باید مشکل را بررسی کرد بهتره به مراکز مشاوره معرفی بشوند ودر سامانه نماد اسمشون ونوع مشکلشون وارد شود تا رسیدگی شود تا مشکل او برطرف گردد
———————————————-
باید بررسی کنید وببینید ایا سالهای قبل هم این مشکل را داشته یانه
اگر این ناسازگاری امسال ایجاد شده علت را پیدا کنید اگر سالهایقبل هم همینطور بوده ایراد از همکارای سال قبله که نوع اختلال را پیدا نکردند وبرای برطرف کردن ان اقدامی انجام ندادند
———————————————-
انشالله با درایت شما حل میشه
———————————————-
سلام
دعواش نکنید
احتمالا داره مقاومت نشون میده در برابر والدینش یا شما
به عبارت دیگه داره لج میکنه
منم یه مورد دقیقا اینجوری دارم همش دعواش میکردم چون واقعا رو اعصابم بود تا اینکه دوهفته پیش تصمیم گرفتم از راه رفاقت دربیام
سه روز پیش یخش شکست و کلی برام درددل کرد و فرداش هم درسشو خونده بود فقط حالا بدجور چسبیده بهم به زور باید از کلاس بفرستمش بیرون
اینم یه جور دردسر شده
———————————————-
?????
———————————————-
شما نمونه اید???
———————————————-
شما محبت دارید
ولی باور کنید اگه میذاشتن معلم دغدعه کمتری داشته باشه واقعا هممون برای مشکلات بچه ها راه حلهای خوب پیدا میکردیم
اما افسوس که سیستم آموزشی طوریه که اعصاب و آرامش برامون نذاشتن و من خودم به شخصه خیلی وقتها بی حوصلگی میکنم در برابر مشکلات بچه ها
بعدش وجدان درد می گیرم و سعی میکنم جبران کنم و وظیفمو خوب انجام بدم
———————————————-
کاملا درسته
ولی اصل همون وجدان کاری و سعه صدره ک باعث سربلندی میشه وگرنه بهم ریختن یه بچه و کنار گذاشتنش راحته
———————————————-
??موافقم
———————————————-
این اخرش رییس جمهور ما میشه?
———————————————-
از راهنمایی شما و همه همکاران گلم سپاس گزارم.من هم معلمی نیستم که در برابر بچه ها بی خیال باشم.امسال سال سختی رو در پیش دارم.من ثابت صبح هستم خیلی از شاگردام بعد از مدرسه سر کار میرن.سه تا شون نون آور خونه ن ی جوری..بچه مشکل دار زیاد دارم.خدا کمک کنه به همه همکاران که وظیفه مونو عالی انجام بدیم.دست همه همکارهای گلمو می بوسم??
———————————————-
خدا پشت و پناهتون باشه
———————————————-
همه جوانب بررسی کنید اگر می توانید بهش کمک کنید که بسم اله اگرم نمی تونید کمکی کنید ، بدانید که درس خواندن زوری نیست
وقتی علاقه ای نداره بذارید به حال خودش
آخر سال هم مردود کنید
اینقدر قبول شدن ، لیسانس و فوق گرفتن و بیکارن
تا وقت داره بره یه شغلی برا خودش دست و پا کنه
———————————————-
سلام استاد عالی بود ???